Jak założyć firmę budowlaną


Od czego zacząć?
Założenie i prowadzenie firmy budowlanej nie jest obwarowane posiadaniem wykształcenia kierunkowego czy spełnieniem innych specjalnych warunków formalnych. Oczywiście praktyczne doświadczenie i ukończenie odpowiednich kierunków będą niezwykle pomocne, zapewne pierwsze zlecenia łatwiej będzie uzyskać posiadając wymienione atuty. Posiadając odpowiednie wykształcenie, można ubiegać się o uzyskanie dodatkowych uprawnień, które wyróżnią naszą firmę i poprawią jej konkurencyjność. Rejestrując firmę musimy zdecydować o wyborze odpowiedniego PKD. Podstawowe numery PKD obejmujące roboty budowlane i wykończeniowe zawarte są w dziale 43, ponadto warto zwrócić uwagę na numery PDK z działu 41. Jako przyszły przedsiębiorca powinieneś znać terminy ZUS

Po wypełnieniu wniosku CEIDG-1 należy dostarczyć  go do urzędu miasta lub
gminy:
– osobiście,
– elektronicznie, przy użyciu bezpiecznego podpisu kwalifikowanego,
– listem poleconym (podpis musimy poświadczyć notarialnie).

Jeśli wybierzemy prowadzenie działalności w formie spółki z o.o., będziemy musieli złożyć wniosek o wpis do rejestru KRS.We wszystkich tych czynnościach na pewno pomoże Ci sprawdzone biuro rachunkowe np. księgowa z miasta Łódź . Szukając odpowiedniej księgowej skorzystaj z wyszukiwarki księgowych, tak by nie trafić na taką, która będzie działała na szkodę firmy, jak ta z ostatniej głośnej rozprawy sądowej biznesmena krakowskiego .

Z Vat czy bez Vat?
Tak jak w innych przypadkach startujący przedsiębiorcy mogą zdecydować się na zwolnienie z VAT tzn: ze względu na osiągany obrót, który nie może przekroczyć limitu 150.000 zł rocznie nie będą objęci tym podatkiem. Moment przekroczenia limitu powoduje obowiązek zarejestrowania się do VAT jako czynny podatnik, dlatego ogromnie ważne jest monitorowanie wysokości osiąganego dochodu. Czynność, która spowodowała jego przekroczenie jest już automatyczne opodatkowana.

Rejestracja firmy daje nam prawo do prowadzenia działalności na terenie całej Polski. Jeżeli jednak w przyszłości będziemy chcieli budować w innych państwach Unii Europejskiej, to warto postarać się w urzędzie skarbowym o nadanie unijnego NIP-u.

Założenie firmy to ważna decyzja, po jej podjęciu warto skorzystać z usług biura księgowego, w wyborze którego pomocna będzie jakaś wyszukiwarka biur rachunkowych. Księgowy doradzi najbardziej korzystne rozwiązanie, pomoże zdecydować czy najkorzystniejszą formą opodatkowania będzie ryczałt czy też inne formy opodatkowania pozwalające zakup materiałów wrzucać w koszty firmowe.

Jakich potrzebujemy środków?
Firma budowlana wymaga częstego przemieszczania się, niestety niezbędny sprzęt nie zmieści się w środkach komunikacji publicznej dlatego zakup auta będzie koniecznością. Na początek wystarczy stary bus lub większe kombi. Kupno takiego samochodu to wydatek ok. 11-16 tys. zł. Posiadanie samochodu wiąże się z opłatami za paliwo więc musisz sprawdzić w jaki sposób odliczyć podatek na paliwo.Do tego trzeba jeszcze dodać ok 3 tys. zł na przyczepkę do przewożenia sprzętu. Dodatkowo musimy zaopatrzyć się w betoniarkę, rusztowania i kilka innych narzędzi niezbędnych na budowie. W zależności od zakresu wykonywanych usług może to być: wiertarka udarowa, młot pneumatyczny, piła motorowa czy agregat do tynków. To kolejny wydatek rzędu ok. 10 tys. zł. Minimalne koszty początkowe to więc kwota ok. 30 tys. zł. Sprzęt którego w początkowym etapie nie będziemy w stanie kupić ze względu na ograniczone środki, możemy zawsze wypożyczyć.

Pomimo kosztów i formalności oraz dużej konkurencji jest to wciąż atrakcyjna branża i warto zastanowić się nad tym obszarem działalności, klientów jest bardzo wielu, wystarczy jedynie przekonać ich do naszej oferty. Efekty naszej pracy będą naszą najlepszą reklamą i pozwolą nam na pozyskanie rekomendacji i kolejnych zleceń.